Maskinförare

Tänkte bli silversmed – blev skogsmaskinsförare

1996 tog Osku Varis studenten på Öknaskolan och ångrar inte att han vågade ändra sina gymnasieplaner.

”Jag ville bli silversmed och hade hittat en hantverksskola i Stockholm. Men när jag insåg att jag skulle behöva pendla från Södertälje så tog det emot. Min studievägledare föreslog då att jag skulle läsa till skogsmaskinförare istället, eftersom skogsbruksyrket finns i släkten och hon rekommenderade Öknaskolan. Varför jag inte ville pendla minns jag inte idag”, berättar Osku och skrattar. ”Det blev veckopendling till Tystberga istället”.

När han började på skolan hade han aldrig hållit i en motorsåg, än mindre kört maskiner men direkt efter studenten blev han erbjuden jobb. ”Min farbror har ett företag inom skogsbruk och erbjöd mig jobb, något vi aldrig ens pratat om före jag började på Ökna. Där var jag i ett par år och efter det blev det lite av varje, bland annat som snickare, men sedan 2007 är det heltid som maskinförare inom skogsbruket som gäller”.

Osku berättar att första veckorna på internatet kändes jobbiga. ”Jag kände ingen och bodde tillsammans med äldre elever vilket inte blev så lyckat och jag började fundera på om jag verkligen hade gjort rätt som ändrat mitt gymnasieval. Men ganska snart blev det ett rum ledigt där mina klasskompisar bodde och då förändrades allt. Mina år på Ökna är de tre bästa åren i mitt liv”.

Precis som många andra som bott på internatet säger Osku att det blir en särskild gemenskap och sammanhållning mellan eleverna.

”Jag har alltid trivts i stan, för även betong har sin charm och jag visste ingenting om lantbruk och skogsbruk och hade ingen större erfarenhet av naturen mer än camping och fiske. Livet i stan var ganska hårt med en del bus och att hamna på Öknaskolan i ett gäng med reko grabbar och tjejer gjorde att jag fick ett helt andra värderingar och synsätt på livet. Många av kompisarna kom från lantbruksgårdar och genom dem lärde jag mig massor, att tycka om allt som har med maskiner att göra, tankar kring naturbruk och att skapa miljöer som ska hålla långsiktigt. Sist men inte minst jargongen. ”Det har jag nytta av i mitt arbete även i dag när jag utför arbeten åt lantbrukare. Jag är glad att jag hängde kvar”.

Oskus tips till blivande gymnasieelever är att gå på magkänslan. ”Man ska inte vara rädd för att testa något helt annat när livet kastar ut en krok åt en. Livet är långt, man hinner ändra riktning om man ångrar sig”.