Som elev på Lantbruk deltar du i den dagliga driften av jordbruket!
Välj mellan utgång Traktorförare, Djurskötare eller Naturvetenskap.

Det ska vara lätt att lära

Här är det alltid lätt och nära att praktiskt prova det du lär dig i lektionssalen. Du deltar regelbundet i den dagliga driften tillsammans med våra kompetenta instruktörer. Lantbruket hos oss är modernt och vi byter och uppdaterar kontinuerligt våra maskiner och redskap för att säkerställa att vi erbjuder den senaste tekniken på marknaden. Vi brukar totalt 670 hektar åker- och betesmark vilket betyder att det finns gott om övningsmark att köra på för dig som elev! På skolområdet har vi även mjölkproduktion vilket ger dig möjligheten att hantera lantbruksdjur direkt i skolmiljön.

Tre spår - valet är ditt!

Under dina tre år som elev på inriktningen är ambitionen att du ska få tillräckligt många timmar i våra maskiner så att du känner dig säker när du kommer ut i arbetslivet. Här får du delta i både vårbruk, vallskörd, spannmålsskörd och höstbruk. Du får även stor inblick i växtodling och får fördjupade kunskaper om olika odlade växter samt samspelet mellan växter och klimat. I under-
visningen lär du dig också att sköta lantbruksdjur på ett säkert sätt.

Väljer du fördjupningsområde med utgång Djurskötare, utvecklar du dina kunskaper i att sköta lantbruksdjur. Du lär dig iaktta och
tolka lantbruksdjurens beteende, välmående och utveckling. Vi berör även avelskunskaper och reproduktion. Självklart får du även vara med vid kalvning och assistera som kalvningshjälp, märka kalvar och lamm samt prova på journalföring. Vägning, klövverkning och dräktighetsundersökning är andra moment som ingår. Värdefulla kunskaper i att behandla och förebygga vanligt förekommande skador får du i “Djurvård inom djurens hälso- och sjukvård”.

I fördjupningsområdet med utgång Traktorförare djupdyker vi även i underhåll och reparationer av maskiner och redskap. Du får stor praktisk erfarenhet i att köra och manövrera olika lantbruksmaskiner som till exempel traktorer, skördetröska, vallmaskiner och olika jordbearbetningsredskap. Genom vad vi kallar för gårdsturer kommer du tillsammans med instruktör att arbeta praktiskt
och följa lantbrukets årshjul. I “Motor- och röjmotorsåg” som ingår både i utgång Djurskötare och Traktorförare, får du kunskaper i att planera och genomföra trädfällning av träd i varierande storlek med motorsåg, samt riktad fällning och röjningsarbete med röjmotorsåg.

Framtiden är ljus

Sverige behöver fler kunniga, stolta och drivna medarbetare inom lantbruket. Hos oss kan du bli en av dem! Med ditt examensbevis blir du anställningsbar som exempelvis lantarbetare, djurskötare eller traktorförare. Siktar du på att studera vidare är Agrotekniker, Lantmästare eller Agronom några av de utbildningar som du kan söka dig till. Med andra ord erbjuder vi dig en bred grundutbildning med många möjliga yrkesutgångar!

Du kan också läsa vidare till andra yrken som kräver naturvetenskaplig högskolebehörighet. Den sammanlagt 15 veckor långa APL ger dig stor erfarenhet i arbetslivet redan under din skoltid. Vi samarbetar med praktikgårdar både i Sverige och utomlands!

Utrustning och förkunskaper

Du behöver inte ha några erfarenheter eller kopplingar till branschen innan du börjar. När du börjar på din inriktning får du en uppsättning arbetskläder och skor. Skyddskläder finns att låna vid behov.

Programplan